eerste indruk - Reisverslag uit Merksplas, België van Elise Romijnders - WaarBenJij.nu eerste indruk - Reisverslag uit Merksplas, België van Elise Romijnders - WaarBenJij.nu

eerste indruk

Door: Evelien en Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

10 Maart 2013 | België, Merksplas

Vandaag is onze 4e dag in Mekelle en we hebben al veel beleeft en gezien.
Op woensdag zijn we van huis vertrokken en met het vliegtuig naar Addis gegaan. De reis verliep heel vlot en we hadden ook geluk met onze plaatsen, want we hadden steeds extra beenruimte ;)
Toen we donderdag rond 6u aankwamen in Addis (4u jullie tijd) hadden we wat kunnen slapen en vonden we het spannend om voor het eerst voet op Ethiopische bodem te zetten. We zijn geland tijdens de zonsopgang en dat was prachtig om te zien. De tijd wordt in Ethiopië anders vermeld dan in Europa, want als de zon opkomt begint de dag en is het dus 0/12u. Ook de kalender en jaartelling is verschillend. Er zijn hier 12 maanden van 30 dagen en een 13 maand met de overige dagen en we zijn nu in het jaar 2005! Wij zijn opeens dus 7jaar jonger :P
Het vliegveld in Addis is erg groot en ziet er mooi uit. We hadden eerst wat geld omgewisseld en we waren opeens 24x zo rijk ;) De munteenheid is in Birr en je hebt ook verschillende kleuren briefgeld. Het geld riekt ook naar de kruiden die hier veelvuldig worden gebruikt.
We hoefden niet te wachten bij de douane en hadden ook al een visum dus al snel kregen we allebei een stempel in ons paspoort. Toen we bij de bagageband kwam lagen onze koffers er al op, dus ook dat onderdeel ging heel vlot!
We hadden heel wat materialen en medicatie voor ons zelf, maar ook voor in de ziekhuizen en het gezondheidscentrum meegenomen, maar ze deden nergens moeilijk over en we konden alles meenemen.
De vlucht naar Mekelle vertrok rond 12u dus we hadden nog best wat tijd. Op het grote vliegveld hebben we daarom op ons gemakske wat gedronken en zijn een paar uur later door een lekker zonnetje naar het kleine vliegveld gelopen. De vluchten naar Mekelle vertrokken namelijk vanaf het Bole airport maar vanaf het andere (klinkt als Alula aba nega).
We konden daar al onze koffers inchecken en hebben daar de rest van de tijd gewacht. We konden daar op internet en hebben al voor het eerste kunnen skypen! We hebben er ook wat gegeten en naar onze contactpersoon, Haftu, vanuit het ziekenhuis gebeld.
De vlucht naar Mekelle was in een klein vliegtuig met propellers en dat zag er echt super leuk uit. Alleen maakt het zo’n hard geluid dat we dachten dat het ging neerstorten. Ook hier hadden we weer geluk met beenruimte want we zaten helemaal voorin.
Na een uurtje landde we in Mekelle en nadat we onze bagage hadden werden we al snel opgehaald door een chauffeur en Den John vanuit de universiteit.
We werden vanuit daar naar onze accommodatie gebracht en daar zagen we ook Haftu. Het ziet er hier erg mooi uit. We hebben veel ruimte en ook veel slaapkamers. We proberen wat foto’s toe te voegen, maar weten niet hoe makkelijk dat gaat. Momenteel hebben we 8 slaapplaatsen en 3 stoelen. We hebben een koelkast, wasmachine, en een boiler maar die werken momenteel nog niet dus afwachten.
We zijn begonnen met onze koffers uitpakken en zijn daarna op verkenning gegaan. Bij ons om de hoek is ene grote lokale markt. Ongeveer elk kraampje verkoopt dezelfde spullen en we hebben al tomaten aardappels en uien gezien. We hebben een klein taxi-busje, een Bajaj, naar het centrum genomen en hebben daar wat rond gekeken voor spullen die we nog aan willen schaffen.
’s Avonds zagen we ook de leraren verpleegkunde die daar sinds vrijdag waren. We zijn uit eten geweest bij het Hilltop Hotel en daar had je echt prachtig uitzicht over de stad! We waren daar met de verpleegkundige staff/leraren staff van het Ayder hospital en university en zijn al gelijk aan allemaal belangrijke mensen voorgesteld. Iedereen was erg vriendelijk en we hebben voor het eerst traditioneel Ethiopisch eten geproefd. (Voor de mensen die dat ook willen uitproberen er zit een Ethiopisch restaurant in Antwerpen en Eindhoven!) Het smaakte erg lekker en we hebben ook de lokale wijn geproefd.
De leraren zijn na het eten nog even mee naar ons guesthouse gekomen om te kijken of ze ons nog vooruit konden helpen met een paar dingen, waaronder warm water om mee te douchen ;)
We hebben nog wat dingen gekocht in de winkeltjes langs de straat zodat we konden ontbijten!
Wij zijn nog meegelopen naar het Axum hotel, waar de leraren verbleven, en zijn daar nog even op internet geweest en hebben een warme douche kunnen nemen.
29-2
Vandaag zijn we naar de campus van de Universiteit geweest en hebben daar samen met de leraren de presentaties van de master studenten gevolgd. Het was erg interessant om te luisteren, ook al moest je wel goed opletten om alles goed mee te krijgen. Daarna zijn we voor het eerst naar het Ayder Hospital geweest wat op dezelfde campus ligt als de University. We zijn met de leerkrachten een kijkje gaan nemen op Neonatel Intensive Care Unit (de premature kindjes). De medische staff had veel vragen over het materiaal dat ze hadden gekregen van donaties. De leerkrachten hebben een aantal couveuses bekeken en geholpen waar nodig. Wij zijn daarna met Haftu naar de verloskamers gegaan om ons voor te stellen. De vroedvrouwen waren zeer vriendelijk en we hebben een eerste positieve blik kunnen werpen op de dienst. Volgende week dinsdag starten we ’s morgens samen op de dienst. Hier wordt van ons verwacht dat we echo’s gaan nemen en leren hechten dus nog veel werk voor de boeg. ’s Avonds hebben we even ons huisje gepoetst en zijn we nadien met de leerkrachten lekker uit eten geweest. Het was een heel traditioneel restaurant en hier hebben we onze eerste koffieceremonie bijgewoond. Nadien nog even kunnen skypen in het Axum hotel.
30-2
De University had ons uitgenodigd om vandaag iets van het land te gaan bezoeken. Met een persoonlijke driver en gids zijn ze ’s morgens afgereisd richting het noorden van het land. Wel met vier op de achterbank maar het uitzicht was schitterend. Onderweg zijn we even gestopt voor een koffie en een thee. De eerste helft was over heel goede asfaltweg het tweede spijtig genoeg over zand weggetjes. We zijn een historische kerk gaan bezoeken die in de rotsen was gebouwd. Het was heel mooi en we hebben er echt van genoten.
Onze gids Kalayuu heeft ons ook een beetje Tirginya, de lokale taal, geleerd en we zullen jullie ook sommige woordjes leren!
Op de terugreis hebben we nog lekker Ethiopische gegeten. De leerkrachten hebben nadien in ons huisje geprobeerd de boiler te maken maar de elektriciteit zit hier blijkbaar raar ineen dus waren ze bijna geëlektrocuteerd zonder resultaat. We zijn nog even naar het centrum geweest voor kookspullen te kopen en zijn daar de leerkrachten nog tegen gekomen in de lokale MC Donalds. Heerlijk genoten van onze cheeseburger in de eerste regendruppels. Op weg naar huis viel de elektriciteit uit voor een halfuurtje. En blijkbaar moesten we die zelf terug opzetten maar dat hadden we pas laat terug door. We zijn op tijd gaan slapen zodat we ons de volgende dagen goed kunnen voorbereiden op stage.
1-3 (Hade Megabit) Vanavond gaan we koken voor de leraren! We zullen jullie nog wel laten weten of heeft gesmaakt;)
We vinden het echt leuk om jullie reacties te lezen, Tot de volgende blog!
Xxx Evelien en Elise

• 10 Maart 2013 - 13:30

Nicole, Mara, Danique En Marian:

Een hele lieve groet van ons vanuit Malawi!
    Wij zwaaien op dit moment in de richting van jullie..
    Geniet van de tijd, net als wij hier doen.
    Veel succes nog, en we volgen elkaar

• 10 Maart 2013 - 14:14

Marcel Romijnders:

Beste Eveline en Elise,
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen en jullie je al een beetje thuis beginnen te voelen.
    Ben benieuwd naar jullie eerste werkdagen want daar draait het natuurlijk allemaal om.
    Wij gaan wel eens in Eindhoven Ethiopisch gaan eten, zodat wij kunnen proeven hoe dat smaakt.
    Succes daar, en ook groetjes van Simone, Ermy en Laura.
    Groet, Marcel

• 10 Maart 2013 - 14:23

Lien:

Hey!
    Goed om iets van jullie te horen, zo te horen hebben jullie het daar wel naar jullie zin!
    Ik schrik wel van die tijdsvermelding, hihi het jaar 2005 => bye bye kraaienpootjes :p
    Ik hoop dat jullie huisje snel in orde zal zijn met de elektriciteit enzo, maar ik twijfel er geen seconde aan dan jullie je plan wel zullen trekken :)
    Geniet maar van jullie onvergetelijke avontuur en hou ons maar op de hoogte zodat we van hier ook nog wat kunnen meegenieten :).

Veel succes!

Groetjes!
    Lien x

• 10 Maart 2013 - 19:13

Josephine:

He lieve meiden,

fijn dat jullie daar al zo goed ontvangen zijn en al lekker op pad zijn geweest! Jullie huisje ziet er nog een beetje kaal uit en een niet werkende koelkast klinkt niet zo best, maar dat zal wel goed komen en jullie hebben in ieder geval je eigen plekje :) Ik ben heel benieuwd hoe de stage gaat verlopen, houd ons op de hoogte!
    xx

• 10 Maart 2013 - 19:36

Rene-paula -laurijssen:

Hallo,Evelien-Elise.
    Het was een leuke verrassing als wij jullie blog op pc te voorschijn zagen komen,zo opeens een brok nieuws en foto's te vernemen alsook te kunnen bekijken van jullie twee!!! zo leven we toch weeral een beetje dichter bij jullie,de eerste indruk van al dat nieuws schijnt het allemaal in goede banen te vallen,als die drie maanden maar niet te vlug voorbij zijn???, maar het echte werk moet er nog aankomen,dat is ook maar normaal, het op de blog kunnen volgen is ook voor ons een leuke ervaring.
    Charlotte is naar de stoet geweest,ik heb ze bijna stijf van de kou gaan halen aan de lidl,en later naar huis gebracht,ze heeft ook( skipe ) op onze pc gezet, dan kunnen we ook al eens met elkaar spreken.de volgende week word het weer winter met sneeuw en vorst,dinsdag maken we een uitstapje naar maastricht,dan horen we weer dat taaltje van de nederlanders ;dat is weeral geleden van wanneer we Elise mee uitgewuifd hebben!!
    Verder wensen wij jullie nog vele fijne dagen met de zwarte kindjes,geniet ervan ,maar stuur ook een beetje zon terug naar Rijkevorsel.

groetjes-Moeke- vake

tot de volgende!!!!

• 11 Maart 2013 - 10:35

Maya Van De Loo:

Wow. Inderdaad al veel beleefd in die korte tijd. Ja, meestal valt het wel mee bij de douane. En wachten ja, daar hebben we een hekel aan maar in de meeste landen normaal.
    Het voelt goed zo te zien en te horen. Fijn,
    Kun je je gewoon vrij bewegen of heb je begeleiding nodig?
    De bijgevoegde foto kun je niet opslaan!
    Ethiopisch eten gaan we zeker proberen om een indruk te krijgen van de smaak.
    Veel succes met werken en geniet van alle indrukken.
    Ome toon & Tante Maya

• 11 Maart 2013 - 16:20

Mama (Evelien ):

lieve meiden ,

als het daar nog maar 2005 is zijn jullie dan niet een beetje te jong voor deze uitdaging ??

geniet ervan ook van het goeie weer hier sneeuw koud BRRRR

Wens jullie heel veel succes toe morgen met de start van jullie stage toi toi doe da goe he !! denk aan jullie

liefs mama de groetjes van papa en Charlotte

• 11 Maart 2013 - 20:36

Myriam En Leo:

Dag Evelien en Elise,

Leuk om te zien dat jullie het wel naar jullie zin hebben, maar wij dachten dat jullie naar Afrika gingen en in een "hutje" zouden logeren waar ze met moeite water hebben laat staan warm water...
    Gelukkig is het voor jullie anders. Wat moeten we ons voorstellen bij typisch Ethiopische keuken? Lekker (wild) vlees of vooral groenten?
    We wensen jullie veel leerrijke avonturen en morgen heel veel succes op jullie eerste praktische stage dag!

groetjes en tot de volgende,

Myriam en Leo

• 11 Maart 2013 - 21:11

Francine Michielsen:

Dag avonturiersters daar in het warme Afrika! Ik ben jaloers op dat open zonnejurkje, Evelien! Hier is het ineens weer echt hartje winter...bar koud met snijdende wind en sneeuw...morgen zelfs een heel pak, zei de weervrouw! Leuk dat we meteen ook foto's vandaar kunnen zien...
    Ik heb ook al op Google Earth en Streetview gekeken naar Mekelle!
    Van Hidat, die bij mij werkt en die van Erythrea is, heb ik al vaak gehoord dat de keuken daar heel lekker is en dat ik het zeker in A'werpen eens moet proberen.Eythrea en Ethiopië hebben zowat dezelfde keuken.
    Morgen beginnen jullie echt....heel veel succes dus....je zal veel ervaring opdoen, iets dat ze je nooit meer kunnen afpakken!
    Ik blijf jullie volgen hoor...doe da goe!
    Lieve groetjes van de buurtjes....en eh...misschien moet ik ook maar eens naar daar uitwijken....zou het wel leuk vinden nog maar 55 te zijn!!!
    Tot de volgende!
    Francine

• 11 Maart 2013 - 22:00

Monique & Dirk:

Hey vroedvrouwen in spé,
    De eerste kennismaking blijkt alvast goed verlopen. Morgen kan het echte werk beginnen... Wij volgen jullie belevenissen op de voet en wensen jullie veel succes. Maak er een onvergetelijke stage van ! En die -7 jaar klinkt ons heel interessant, maar daar kom je ooit zelf ook nog wel achter :-)
    groetjes

• 11 Maart 2013 - 23:17

Narges:

Wat leuk om jullie avonturen te lezen! Veel succes en plezier. Geniet ervan!
    En blijf ons op de hoogte houden. Haha Elise daar ook al de mac gevonden??
    Wat grappig dat het 2005 is daar. Pas goed op jezelf. Echt wat voor jou om ook wat op te steken van de taal ;) leuk!
    Mis je!
    Xliefs!

• 12 Maart 2013 - 07:37

Sharon & Satcha:

Hey dames

Tegen de tijd dat jullie dit lezen ben ik waarschijnlijk al daar, of toch opweg. Ik zal dus maar genieten
    van mijn laatste warme douche hier :-). Hier sneeuwt het dus enorm he...., ik kijk al uit naar de zon. Zo te horen hebben jullie al heel wat beleeft daar, klinkt allemaal super ! Veel succes op jullie stage morgen.
    Wij komen normaal rond 18.00u aan in Mekelle, maar we gaan een vroeger vlucht proberen te regelen in Addis. Dus jullie gaan ons wel zien verschijnen. Doe dat goed morgen, ik zal mee duimen. Leren hechten zaaaaaaaaaaaalig :-).

Groetjes van Satcha en mij

• 12 Maart 2013 - 11:20

May Mercelis:

Beste Evelien en Elise,
    Het voelt goed te lezen dat jullie veilig met al jullie spullen zijn aangekomen, en al wat zijn geïnstalleerd in jullie Ethiopische"thuis"!
    Geniet van jullie verblijf daar en ik wens jullie 3 heel interessante maanden toe!
    Met vriendelijke groeten,
    May

• 16 Maart 2013 - 12:14

Elise Romijnders:

leuk om al jullie reacties te lezen! We proberen morgen weer een verslag te plaatsen!