Elektriciteit drama - Reisverslag uit Mekele, Ethiopië van Elise Romijnders - WaarBenJij.nu Elektriciteit drama - Reisverslag uit Mekele, Ethiopië van Elise Romijnders - WaarBenJij.nu

Elektriciteit drama

Door: Evelien en Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

08 April 2013 | Ethiopië, Mekele

Deze week is voorbij gevlogen.
Dinsdag en woensdag hebben we nog 2 nachtdiensten gedraaid en hebben we Sharon en Satcha tijdens het eten nog kunnen zien. Het was erg vermoeiend om in een ander dag/nacht ritme om te moeten schakelen, maar dit heeft ons wel veel leerkansen opgeleverd.
Zo hebben we in de 2e nacht nog elk een bevalling kunnen doen en in de 3e nacht waren er 2 bevallingen. We moeten samen nog 30 bevallingen doen om allebei 40 bevallingen te hebben en af te kunnen studeren dus daarom blijven we nog even nachtdiensten draaien. Er zijn in het Mekelle Hospital heel veel studenten, maar meestal gaan ze in de nachtdiensten toch wel naar huis om te slapen :P
Gelukkig vinden de vroedvrouwen ons erg aardig en nemen ze de tijd om je te begeleiden en hebben we al veel kunnen leren. Een voorbeeld is hechten en toucheren.
We hebben deze week erg veel problemen gehad met de elektriciteit. Nu is het probleem niet alleen bij ons huis maar bij de hele wijk dus we moeten ons er gewoon bij neerleggen. Dit maakt wel dat het 2x zo moeilijk wordt om onze schoolopdrachten uit te werken en dat heeft al voor veel stress gezorgd.
Ook hebben Sharon, Satcha en Evelien buikpijn gehad deze week en hebben we elkaar om beurten verzorgt. Ik ben benieuwd wie de volgende zal zijn ;)
Wist je dat:
- Als het regent in Mekelle, je 24u geen stroom hebt
- Het afgelopen week 3 dagen heeft geregend
- We een contract-Bajaj gevonden hebben om ons tijdens de nachtdiensten naar het ziekenhuis te brengen
- Ze hier heerlijke fruitsapjes hebben
- Blijkbaar worden we hier voor onze veiligheid al 4 weken 24/7 gevolgd door onbekende personen (CREEPY)
- We een schoonmaakster hebben die op Ethiopische wijze schoonmaakt (en wat in onze ogen niet erg schoon is)
- Het dialect verschil (BE/NL) al voor veel grappige incidenten heeft geleid
- We een adres hebben gekregen waarop we post(pakketen) kunnen ontvangen
Adres:
Haftu Berhe Gebru
c/o. Mekelle University college of health sciences
department of nursing
p.o. box 1871 Mekelle, Tigray Ethiopia
00251914725835 (niet vergeten te vermelden!)
Wanneer je een kaartje wil sturen (vinden we heeeel leuk) dan kun je dit het beste in 2 enveloppen doen en op de buitenste envelop het adres van Haftu vermelden. Op de binnenste kun je dan het beste het volgende vermelden:
Evelien Cox/Elise Romijnders
Guest house Mekelle University
Student Midwifery
Thomas More Kempen
00251919014668

• 08 April 2013 - 19:36

Ermy Romijnders:

Beste avonturiers,

Zijn die achtervolgers echt wel voor jullie veiligheid !!!!! Hoe weten jullie dat???? Wees voorzichtig, zodat je niet onverwacht beroofd of ontvoerd wordt.................. Let goed op je spulletjes en ga niet alleen op pad, zeker niet als het donker is. Wees niet te goed van vertrouwen, zeker niet als ze dingen of diensten gaan aanbieden. Wees alert. We zien jullie namelijk graag weer heelhuids thuis komen eind mei.
    Slim van jullie om nachtdiensten te draaien om meer zekerheid te hebben over het behalen van de juiste hoeveelheid leerdoelen. We wisten het wel, twee van die slimme dappere meiden. Zorg goed voor elkaar en let op elkander. Luister goed naar deze wijze raad van die Moekie uit Holland............XXXXXXX

• 08 April 2013 - 21:37

Annemie De Vos:

Geweldig om jullie verslagen te lezen!! Goed bezig meisjes!! Doe zo vedrer :-)
    Evelien, ik ben écht fier op u, hoor!!!
    Nog veel succes !!
    Lieve groeten!!
    Annemie De Vos

• 10 April 2013 - 20:24

Hanny Sleutjes:

Hoi Elise.Ik heb je verslagen gelezen spannend hoor We blijven je volgen vind ik leuk.
    Die maanden zijn zo om he.Had deze site van je moeder door gekregen.
    Meisje heel veel groetjes en veel sterkte en plezier doeiiiiiiiiiiii
    Hanny en Frans

• 11 April 2013 - 13:34

Francine:

Hoi Evelientje!

Ik heb hier net samen met Hidat jullie laatste 2 verslagen gelezen...Hidat...je weet wel...mijn poetsvrouwtje uit Erythrea!
    Het klopt volgens haar HELEMAAL NIET hoor dat de poetsvrouwen daar bij jullie niet "schoon" kunnen poetsen!!!!! Hahaha!!!
    En ik moet toegeven....mijn Hidatje is een "juweeltje" als het op zuiverheid en netheid op aan komt! Ze kan poetsen als geen ander!

Ze vindt dit heel leuk om allemaal te lezen natuurlijk...en de taal...dat klopt helemaal! Ze leert het mij nu perfect uitspreken! Leuk toch?

Bidahan yirachiben!

Francine

• 11 April 2013 - 18:19

Rene-paula Lauryssen:

Hey Evelien -Elise
    Ik heb de blog juist gelezen van jullie grote avontuur bij de zwarte kindjes; zo te lezen zijn er af en toe wel wat problemen met gas en electriciteit,eigenlijk had je wel iemand kunnen mee nemen die van zoiets een beetje op de hoogte is?vanuit hier thuis kan ik daar niet veel aan verhelpen!!maar jullie zijn nog jong en trekken zeker uw plan!
    Volgende week komt er dan toch versterking, Larsen weet ook wel het een en het ander om wat te maken misschien, als ik u was kan je best(Larsen)alles laten repareren,als er dan nog tijd over is........???
    De nachtdienst is ook wel moeilijker dan de dag denk ik;alleen al om die zwarte kindjes te pakken als ze geboren worden,en dan soms nog zonder licht!!! maar als ze geboren worden zijn ze blank, dat is toch al een voordeel
    Verder wensen wij jullie nog veel leuke stagedagen,en geniet van je vakantie volgende week.daaaaag

Rene-Paula

• 11 April 2013 - 19:52

Marie-José:

Nou, nou dames...wat een verhalen!! Aan spanning geen gebrek, en wat zullen jullie flexibel zijn wanneer jullie weer thuis zijn.
    Succes met alles en Elise lees het stukje van je moeder nog eens een keertje goed door, de angst spat er vanaf. Wees voorzichtig en pas goed op je zelf. (Geldt voor jullie allebei hoor!!!)
    groetjes,
    Marie-José en de rest van de familie.