Vakantie - Reisverslag uit Mekele, Ethiopië van Elise Romijnders - WaarBenJij.nu Vakantie - Reisverslag uit Mekele, Ethiopië van Elise Romijnders - WaarBenJij.nu

Vakantie

Door: Evelien, Sharon, Satcha en Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

28 April 2013 | Ethiopië, Mekele

VAKANTIE
YES YES YES deze hele week hebben we heerlijk kunnen genieten :D
We waren gebleven met onze boottocht die gepland stond! Voordat we op de boot zaten waren we al een halve ochtend verder. We hadden de tocht namelijk via het hotel geregeld en ze hadden ons informatie gegeven over de boot, de kerken en de tourguide, maar uiteindelijk was de prijs dus een hele discussie.
De boottocht was echt PRACHTIG we hebben ongeveer een uur gevaren naar een eiland wat we Madagaskar hebben gedoopt! De natuur in Bahir Dar is echt mooi! Je kunt merken dat ze hier meer dan genoeg water hebben en er is heel veel groen en ook mooie bloemen! Op Madagaskar zijn we naar Betemariams monastry geweest. Het was nog een hele bergbeklimming om bij de kerk aan te komen en dat was voor de niet-atleten onder ons nog wel even vermoeiend ;)
De kerk zag er echt prachtig uit en er werd beweerd dat deze al vanuit de 14e eeuw stamt. Nu weten we natuurlijk niet of dit ook klopt. Volgens de Ethiopiër die ons de rondleiding in de kerk gaf werd er in een extra boek van de bijbel namelijk ook geschreven dan Maria zwanger van Jesus, 100 dagen door Ethiopië reide, en zelfs aan het tana meer een bezoek heeft gebracht! Na Madagaskar waren we nog naar een ander klein eilandje gevaren en daar hebben we ook een kerk bekeken. Deze maakte minder indruk omdat je duidelijk kon merken dat deze onlangs gebouwd was, maar ook hier waren de muurschilderingen erg mooi en kleurrijk. Onze kapitein was zo aardig om ons nog een ‘rondleiding’ over het tana meer te geven en we gingen naar een plek aan de blue nile waar vaak nijlpaarden werden gespot! Het zag er ook daar heel mooi uit, maar er waren geen nijlpaarden te zien. We hebben nog wel een andere dag nijlpaarden kunnen zien en dat was echt indrukwekkend.
’ s Middags was het ZO warm dat we met zijn allen naar een zwembad zijn gegaan. Jaja dat er 5 Farenji’s in een public swimming pool waren dat was groot nieuws! Er waren ongeveer 40 afrikaantjes die zwemles kregen en die ons echt ONGELOFELIJK aanstaarden! Nouja het water was toch zo ondoorzichtig dat er niets te zien was :P
De volgende dag hadden we een excursie naar the blue nile waterfalls. We hadden zelf een driver gehuurd en deze bracht ons over een wild zandpad naar de bergen. We hebben ongeveer 1,5 uur gereden en zijn toen te voet verder gegaan. We liepen over een woest bergpad(Wat waren de ongetrainde onder ons vermoeid) een halfuur naar boven en hadden daarna schitterend uitzicht op de omgeving en de watervallen. Het was nu geen regenseizoen, maar de watervallen waren zeker de moeite waard. Op de terugweg gingen we met een bootje over de Nijl terug naar de auto.
We waren vanmorgen heel opgelucht dat we zonder kleerscheuren over de weg geraakt waren, maar nu was ons geluk op. Na ongeveer een kwartier gereden te hebben hoorde we een vreemd geluid, wat zou dat nou toch kunnen zijn? …
PLATTE BAND Ooooh nee dachten we, daar staan we dan in the middle of nowhere! Geen schaduw, geen water, zand zover je maar kan kijken. We dachten dat we er wel een paar uur zouden moeten wachten, maar niets was minder waar. Onze chauffeur was goed voorbereid en had een reserve wiel bij! Voordat we het goed en wel doorhadden, hadden hij en een local de auto al gemaakt en nog geen 15 min. later reden we al weer verder. Respect voor de Ethiopiers is hier wel op zijn plaats :D
Toen we veilig aangekomen waren in het hotel hadden we het HEEEET! Sharon en ik waren nog terug gegaan naar het zwembad en ook vandaag kregen weer een hele hoop Afrikaantjes zwemles! ’s Avonds waren we gaan eten bij een hotel in de straat en hebben we gegeten bij zonondergang en hadden daarbij een prachtig uitzicht over het tana lake.
De laatste 2 dagen van onze vakantie hebben we in het Kuriftu resort en spa doorgebracht. Dit is echt een prachtig hotel! (de enigste in Bahir dar met zwembad) en hier hebben we HEERLIJK kunnen relaxen. Er was namelijk een uitgebreide voetmassage en een volledige lichaamsmassage bij de prijs inbegrepen :D Het zwembad was echt heeeeeeeeeeeel fijn, helaas was er 1 minpuntje; de blond harigen onder ons waren nadat ze met hun hoofd onder water gezwommen hadden niet meer blond! Het haar was GROEN! Niet een klein beetje nee gewoon echt MEGA-groen. Gelukkig was het na wat tips van een goeie kapper te herstellen, maar we hebben er nog wel een paar dagen mee kunnen lachen. Het was jammer dat we in dit zalige hotel geen week extra konden verblijven (dat kon onze bankrekening niet aan) en dat we weer naar huis moesten. Dit betekende namelijk ook dat Larsen weer weg ging en dat Evelien hem de komende 4 weken en 4 dagen nog moet missen.
De reis naar huis verliep vlot, we moesten in Addis overstappen en een paar uur wachten, maar om 17u waren we weer ‘thuis’ in Mekelle. Lees BACK TO THE BASICS
We missen door deze heerlijke week België en Nederland heel erg en waren liever mee met Larsen in het vliegtuig gestapt.

Wist je dat:
-We al halve Afrikaantjes zijn en onze buikjes al niet meer gewend zijn aan westers eten.
-Sharon geen goede kakkerlakken bestrijder is
-Elise altijd veel te veel meeneemt in haar valies
-Sharon, Evelien en Satcha een te zware koffer hadden op de terugweg!
-In Ethiopië een voorschot niet als voorschot wordt gezien.
-Sharon zich al 2 maanden met een klont zeep wast terwijl er vier bussen douchegel staan (hoezo gierige Hollanders?)
-We geen zin meer hebben in de XO, wie had da ooit gedacht
-Ethiopiërs niet reizen met een koffer maar met een plasticzakje en een kartonnen doos als bagage
-We eindelijk nog eens een keer onze nageltjes hebben kunnen (laten) lakken!
-Ze in het ze hier zo hard duwen tijdens een massage dat muggen beten daarvan open barsten
-Evelien haar billen verbrand zijn en dat niet leuk is als er turbulentie in het vliegtuig is
-De zwemmeester in de public swimming pool ons liet zien hoe goed hij kon zwemmen en er een andere Ethiopiër beweerde dat onze Sharon NIET kon zwemmen omdat ze stond te zonnen in het ondiepe bad.
-Elise een vertraging heeft van 15 min. in een gesprek en daarom alles 2x herhaald wordt.

En dan nog iets over de Ethiopische logica:
-Men wast hier de handen voor een toiletbezoek
-Men kan eten van een ontbijtbuffet tot 10u, maar er om 9u al geen eten meer is
-Er vele geldautomaten zijn, waar alleen wij GEEN geld kunnen afhalen
-Er een uitgebreide menukaart is in elk restaurant, maar dat ongeveer 75% niet te bestellen is.
-Wanneer je een egg-sandwich gesteld je eerst 30 min. moet wachten om te horen te krijgen dat er geen eieren zijn, maar je alleen brood kunt krijgen!
-Als je een flesje drinken wil afsluiten met een dopje, het niet uitmaakt of dit hetzelfde is als wat je drinkt. Lees cola met 7up dopje
-Je postkaarten kan kopen in Bahir Dar (dit zijn de EERSTE kaarten die we hier hebben gezien) maar er geen kaarten van Bahir dar tussen zitten alleen van Gondar en Lallibella
-Er geen water uit de douche komt!

• 28 April 2013 - 21:18

Ermy Romijnders:

Hoi Dametjes,

Een welverdiende vakantie voor jullie na al dat harde werken. Bravo. En ja de tijd vliegt, vooral als je het goed naar je zin hebt, ook al is het soms zwaar. Leuk die foto`s en verhalen, jullie hebben zo ook wat van Ethiopie kunnen zien. Mooi zo. En groen haar hebben wij gelukkig niet gekregen van het zwemmen tijdens onze vakantie, wel zijn we lekker bruin geworden.
    Jullie laatste weken gaan nu in, echte routiniers zijn jullie al geworden. Ga zo door.
    Blijf vooral van die leuke verslagen schrijven, zo krijgen wij ook een klein beetje een Ethiopie gevoel.
    Dag meisjes xxxxxxxxxxxxxxxxxx Moekie

• 29 April 2013 - 12:41

Josephine:

Wat een belevingen weer! Sorry Elise Ilja zag gister pas laat dat jij had gevraagd of ik online kon komen SORRY! We moeten echt weer een keertje kletsen, maar ik weet niet wanneer jij weer beschikking hebt over internet.. ik hoor t wel!
    Wat een lekkere vakantie en ik begrijp wel dat jullie door al die luxe een beetje heimwee krijgen, maar ach jullie hebben elkaar en de tijd vliegt! Geniet nog maar even van die hitte want hier blijft het weer ronduit slecht (al doet de weerman telkens alsof een graad of 12 heerlijk is en dat regen best verfrissend kan zijn). Ga nog maar gauw wat babies eruit trekken en nog heel veel plezier hebben daar met z'n allen!

Liefs en Kusjes
    Josephine

• 05 Mei 2013 - 19:23

Tante Kristel:

• 05 Mei 2013 - 20:55

Tante Kristel:

Hoi nichtje.....en meisjes

Wat een mooi verhaal over jullie weekje vakantie en al die ongelofelijke ervaringen op de werkvloer die jullie voor altijd meebrengen en waar wij thuis enorm naar uit kijken om ze jullie (jou) te horen vertellen.
    Nog een dikke 3weken....super....terug thuiskomen....een moment waar we met z'n allen naar beginnen aftellen!!!
    Ik heb vorige week Larsen gezien bij jullie thuis,dat was plezant wetende dat hij bij jullie geweest is dat doet toch wel iets hoor en ja ....Evelien ge kent me he , snik snik snik haha!!!
    We hebben ook jullie foto's gezien op Liene haar verjaardagsfeestje vrijdag,dat was de moeite zeg,met z'n allen met onze neus tegen de tv geplakt om ne glimp op te vangen van jullie en de omgeving daar. Ik vraag mij af hoe die mensen daar reageren op die gelakte nagels van jullie? En mag je daar mee gaan werken? Ze nemen daar alles niet zo nauw vertelde Larsen.
    Deze namiddag zijn we naar de opendeur van de Vito geweest , Marjorieke ook mee natuurlijk en nadien gezellig samen buiten gegeten met moeke en vake erbij . Ja het weer is hier heel wat beter nu ...dat doe deugd eindelijk het zonnetje en de tuin die in 't groen komt ZALIG....Voor jullie ook tof dat de zomer er aankomt dat is lekker verder genieten want dat zijn jullie wel goed gewoon nu he ? En de luxe dat zal ook niet echt een probleem zijn thuis zeker? KNAP meisjes..

Genieten jullie nog maar van die laatste weekjes en wij kijken uit naar naar jullie thuiskomst!!!!ù

Veel liefs van ons en ne dikke knuffel aan jou Xxxxxxxxxxx