Aankomst - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Elise Romijnders - WaarBenJij.nu Aankomst - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Elise Romijnders - WaarBenJij.nu

Aankomst

Door: Elise Romijnders

Blijf op de hoogte en volg Elise

21 November 2014 | Oeganda, Jinja

Ik ben nu 2 dagen in Jinja en zal jullie een beschrijving doen van de plek waar ik nu ben. De komende tijd blijf ik in een familyhouse wat verbonden is aan de stichting. Hier wonen 9 kinderen van verschillende leeftijden. De ´mama´ noemen ze aunty Aida, ze heeft een zoontje, Joshua van 2. Daarnaast zijn er nog een schoonmaakster Scovia en een bewaker Andrew en kok Rukya.
Naast mij is er nog een andere vrijwilligster, Diede, met wie ik de komende 2 maanden samen een kamer deel. Het verblijf in het familyhouse is heel aangenaam en de kinderen hebben me heel hartelijk ontvangen.

Jinja is een stad in het zuiden van Uganda, dichtbij het Victoria Lake. Het is ongeveer 2/4uur rijden vanuit de hoofdstad(ligt er voornamelijk aan hoelaat je vertrekt en of er verkeersopstoppingen zijn).
Het is best wel een grote stad en je ziet ook dat deze stad zich aan het ontwikkelen is.

Gisteren ben ik in het stadsziekenhuis geweest, het Main Hospital. Dit is een regional referral hospital wat betekend dat dit na de health centres de eerste doorverwijsplek is voor patiënten.
Helaas ben ik nog niet op de labour ward geweest (dit zijn de verloskamers en kraamkamers) en zal ik daar de komende tijd ook nog niet heen kunnen gaan! Er zijn namelijk een hoop problemen met de registratie. In Nederland sta ik ingeschreven in het BIG register als verloskundige, dit betekend nog niet dat je in Uganda gelijk aan de slag kan als je het diploma laat zien.
Op voorhand zei de persoon die hiervoor verantwoordelijk is dat alles geregeld was, er is toestemming gegeven in het ziekenhuis voor mijn komst en de gegeven zijn verstuurd naar The Nurses and Midwives Counsil in de hoofdstad. Het enige wat we bij aankomst nog zouden moeten doen, was naar de hoofdstad gaan en een stempel halen bij dit Counsil.

Zoals jullie wel kunnen raden, was dit niet het geval…

Op 19-11 landde ik om 13u in Entebbe, daar werd ik opgehaald door Brian. Hij is een local en het hoofd van de stichting. Samen met hem en een chauffeur gingen we gelijk naar de hoofdstad voor DE ‘stempel’.
Toen we uiteindelijk na even zoeken op de juiste plek waren aangekomen, bleken er zo’n 30 wachtenden voor ons te zijn. Toen we aan de beurt waren kwam ze met een lijst van zeker 15 documenten die we zouden moeten overleggen voor de registratie. Deze moet ik in interview met een lid van the Counsil verdedigen en daarna pas krijg ik DE stempel.
Als ik dit op voorhand had geweten had ik natuurlijk gezorgd dat ik al deze documenten bij me zou hebben, vertaald in het Engels en met de juiste kopieën, maar om dit nu vanuit Uganda te regelen is echt niet zo gemakkelijk. Het kan best nog langer dan een maand duren voordat ik ook echt alles in orde heb en toestemming heb om in het ziekenhuis te gaan werken…

Het is zoals jullie vast wel begrijpen een erg grote teleurstelling om dit te horen. Vooral als je al 24uur aan het reizen bent, de bestemming nog niet hebt bereikt en niet weet OF en wanneer dit geregeld is.

Vinden jullie het ook leuk om de blog van de andere vrijwilliger, Diede te lezen? Kijk dan een keer op; doetsjka.reismee.nl

  • 25 November 2014 - 17:52

    Josephine:

    Jeeeeetje wat balen zeg! Ik hoop echt dat t sneller gaat lukken, want het is toch wel heel jammer als je een maand moet gaan wachten.. Ik bedoel je zal je vast wel nuttig maken daar, maar je komt toch om die babies eruit te halen ;) Succes lieverd, vergeet niet te genieten tussen alle bureaucratie door :P
    xx

  • 26 November 2014 - 07:44

    Ermy Romijnders:

    Na zo'n lange vermoeide reis is het inderdaad een teleurstelling als de dingen niet helemaal geregeld zijn zoals je had verwacht. Laten we hopen dat alles snel voor elkaar is en je aan de gang kan.
    -xxx- Moekie

  • 03 December 2014 - 20:15

    Karien Van Els ( Collega Moekie ):

    Hoi Elise,

    Als een spannend verhaal liet jouw relaas het lezen, niet leuk zo'n start maar je weet dat er weer een goeie kant tegenover kan staan en laat je niet ontmoedigen want Afrika is Afrika, prachtig land waar je nu verblijft dus ook stiekum genieten he |Elise. Ik blijf je volgen en wens je erg veel succes met de rest!!!
    lieve groet van Karien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Jinja

Elise

In het voorjaar van 2013 ben ik drie maanden naar Ethiopië gegaan om de vereiste bevallingen voor mijn opleiding te doen. Eind 2014 ben ik opnieuw naar Afrika gegaan als verloskundige. Ditmaal heb ik vijf maanden als vrijwilliger op de verlosafdeling gewerkt

Actief sinds 06 Jan. 2013
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 35437

Voorgaande reizen:

18 November 2014 - 17 April 2015

Vrijwilligerswerk Oeganda

06 Maart 2013 - 30 Mei 2013

Buitenlandse stage Ethiopië

Landen bezocht: