Voorbereidingen - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Elise Romijnders - WaarBenJij.nu Voorbereidingen - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Elise Romijnders - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen

Door: Elise Romijnders

Blijf op de hoogte en volg Elise

15 November 2014 | Oeganda, Jinja

Laten we beginnen bij het begin. 1,5 jaar geleden kwam ik terug in Nederland na mijn buitenlandse stage in Ethiopië! Al direct bij terugkomt miste ik het land en had ik heimwee naar de plek waar ik was en de mensen die ik er heb leren kennen.
Het gevoel om terug te gaan om mensen te kunnen helpen was daarnaast ook heel sterk, want wat mogen wij toch blij zijn met onze gezondheidszorg en alle middelen die we in het dagelijks leven tot onze beschikking hebben.

Eind juni 2013 kreeg ik na 3jaar hard werken, mijn diploma als verloskundige en met veel enthousiasme en motivatie ging op zoek naar een baan als verloskundige in Nederland. Zowel in de (eerstelijns)verloskundigenpraktijken als in de ziekenhuizen is er op dit moment een overschot aan verloskundigen en daardoor moeten ze veel mensen afwijzen. Wat ik dan ook met grote regelmaat te horen kreeg, het afgelopen jaar was; We wijzen u af omwille van het ontbreken aan (recente)werkervaring. Alsof ik mijn diploma zomaar heb gekregen, en alsof mijn bevallingen in Ethiopië niet meetellen.

Afgelopen Augustus kwam ik door een van mijn verloskundige vriendinnen (Robin Verstraeten, op dit moment als vrijwilliger in Ghana) in contact met de vrijwilligersorganisatie Vrijwillig Wereldwijd.
Na mijn intake-gesprek, goedkeuring en aanmelding, ben ik nu officieel een vrijwillig via deze organisatie. Als ‘lid’ heb ik me ook aan kunnen melden bij Joho, waar ik nu ingeschreven sta als wereldsupporter!
In eerste instantie zou ik ook naar Ghana vertrekken, maar ik vond dit vanwege de recente Ebola uitbraak niet langer veilig. Daarom heb ik mijn bestemming gewijzigd naar Uganda.
Uganda ligt in Oost-Afrika en precies op de evenaar! De buurlanden zijn Kenia, Rwanda, Tanzania, Kongo en Zuid-Sudan. In de stad Jinja, ga ik 5 maanden als verloskundige werken in het Main Hospital. Wie weet kan ik de taal ook leren, maar ik ga er in ieder geval veel ervaringen opdoen.

Er zijn natuurlijk een aantal praktische zaken waar je aan moet denken; paspoort, visum, vaccinaties, aanschaffen van een ‘reisapotheek’, maar daarnaast zijn er ook nog andere zaken waar je aan moet denken. Verzekeringen, alle administratieve zaken in Nederland afronden en mijn baan opzeggen…

Dat laatste vond ik erg lastig, met heel veel plezier heb ik voor IVT gewerkt en het voelde heel raar om mijn ontslag brief te schrijven, deze aan mijn leidinggevende te geven en daarna ook de spullen in te leveren en afscheid te nemen. Nu is er ook geen weg meer terug en dat is toch nog even slikken.
Natuurlijk heb ik met heel veel plezier naar mijn vertrek uitgekeken, maar nu het nog maar 3 dagen is tot mijn vertrek, vind ik het toch nog veel spannender dan gedacht.

In 6 weken tijd heb ik al mijn voorbereidingen gedaan, om 5 maanden van huis te zijn. Niet alleen de voorbereidingen voor mezelf, maar ook voorbereidingen op de ‘locals’ te helpen.
Om de Afrikaanse moeders en baby’s in Jinja te helpen heb ik namelijk spullen ingezameld. Baby-kleertjes, spullen uit de kraampakken, medische materialen, verloskundige materialen en lekkere warme omslagdoeken en mutsjes!!!
Ik heb echt ontzettend veel hulp gekregen hierbij! Van Dungenaren, maar ook uit Schijndel, Sint-Michielsgestel, Den Bosch, Vlijmen, Nieuwkuijk, Vught, Sint-Oederode, Rosmalen en Berlicum.
Dit heb ik van bekenden maar ook van anonieme supporters gekregen! Zelfs de verloskundige praktijken in de regio heb ik veel materialen gekregen om mee te nemen! Ongelofelijk hard verwarmend dat iedereen zo meeleeft!

Zo heb ik bijvoorbeeld alleen van de handwerkers in Den Dungen al 200(!) handgemaakte baby-mutsjes gekregen en daarnaast nog ongeveer 50 handgemaakte slofjes.
Alles bij elkaar staat er zo’n 150 kilo klaar om met de post gestuurd te worden. Er is zelfs al een ‘test-pakket’ onderweg om te kijken of het ook echt aankomt.

Naast deze spullen ben ik ook een kaartenactie begonnen. Vanaf 24-11 zijn er setjes kaarten te koop en de totale opbrengst komt ten goede aan een project in Jinja. Ik ben nog op zoek naar een project waarvan ik zeker weet dat het geld op de plek terecht komt, hierover later meer!
Als jullie geïnteresseerd zijn; op Grinsel 68 (5271 TL) in Den Dungen liggen de kaarten klaar. Het zijn setjes van 6 luxe wenskaarten met bijpassende enveloppen die voor alle gelegenheden verstuurd kunnen worden. De setjes kosten €10,00 en in overleg kunnen ze ook met post NL bezorgd worden (voor meer informatie bel 06-30362273). De ontwerpen zijn gemaakt door Sabine Smits en Aremy Stewart. Misschien een leuke kerst gedachten om 10 euro te doneren en daar nu deze mooie kaarten voor terug te krijgen? Er is immers altijd een goede reden om een kaartje te sturen! ;)

Ik ben iedereen die me geholpen heeft heel erg dankbaar en wil jullie via mijn blog op de hoogte houden van wat ik allemaal meemaak. Super leuk dat jullie mijn verhalen lezen! Jullie mogen ook altijd een reactie plaatsen!

Als jullie de verhalen van Ethiopië nog willen terug lezen, let dan vooral niet op alle spelfouten!

  • 22 November 2014 - 15:47

    Helmi Verhagen:

    Goed bezig Elise! Hopelijk kun je snel aan het werk. Ik ga ook mee helpen met de kaarten actie:)
    Groetjes Helmi

  • 22 November 2014 - 17:54

    Richelle :

    Super leuk verslag om te lezen! Heel veel succes met de start daar. We houden elkaar op de hoogte via onze blogs en Skype. Xxx Richelle

  • 22 November 2014 - 19:29

    Anne :

    Lieve Elise,
    Wat super dat je nu echt in Uganda bent! Wij wensen je veel succes, ervaring en naast moeilijke, vooral ook mooie momenten toe. We gaan je blog volgen. Veel liefs Anne, Andre, Lies, Jan, Bert en Dorus X

  • 24 November 2014 - 11:06

    Ermy Romijnders:

    Lieve Elise,

    Samen hebben we het hele proces van Ethiopie en nu Uganda beleefd en jou gesteund in deze ondernemingen, Spannend, maar ook met een gevoel wat voor andere mensen te kunnen doen, die het zoveel minder hebben als wij hier aan de andere kant van de wereld. Inderdaad is het hartverwarmend hoeveel mensen om ons heen jou met dit project steunen en je een dappere meid vinden om zoiets te ondernemen. We zijn er dan ook van overtuigt dat het je zeker gaat lukken, om in de vijf maanden die je daar bent, goede dingen te kunnen doen. De baby's die je op de wereld helpt zullen je elke keer weer een glimlach op je gezicht geven. een glimlach van blijdschap en dankbaarheid.
    We zijn volop bezig om je inzamelactie voort te zetten. De postpakketten staan klaar en ook de kaarten zijn in de verkoop. Véél succes mijn lieve kind, we zijn trots op je -xxx- Moekie

  • 24 November 2014 - 13:28

    Tante Ria:

    Lieve Elise,

    Leuk om dit allemaal te lezen. Nu kunnen we jou ook in de gaten houden, haha.
    De kaarten zijn inmiddels op het Grinsel aangekomen. Ze zien er hartstikke mooi uit!

    dat komt allemaal goed.

    lief nichtje, veel liefs van tante Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Jinja

Elise

In het voorjaar van 2013 ben ik drie maanden naar Ethiopië gegaan om de vereiste bevallingen voor mijn opleiding te doen. Eind 2014 ben ik opnieuw naar Afrika gegaan als verloskundige. Ditmaal heb ik vijf maanden als vrijwilliger op de verlosafdeling gewerkt

Actief sinds 06 Jan. 2013
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 35442

Voorgaande reizen:

18 November 2014 - 17 April 2015

Vrijwilligerswerk Oeganda

06 Maart 2013 - 30 Mei 2013

Buitenlandse stage Ethiopië

Landen bezocht: