De tweeling - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Elise Romijnders - WaarBenJij.nu De tweeling - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Elise Romijnders - WaarBenJij.nu

De tweeling

Door: Elise Romijnders

Blijf op de hoogte en volg Elise

07 Februari 2015 | Oeganda, Jinja

Hier in Uganda worden er best wel veel meerlingen geboren. De hoofdvroedvrouw van Main Hospital vertelde me deze week dat er vorig jaar een maand was dat er 22 tweelingen en drie drielingen zijn geboren! Ik heb tot voorheen nog nooit een tweeling, laat staan een drieling op de wereld gezet omdat mijn mama´s ´helaas´ via een keizersnede zijn bevallen.

De naamgeving van baby´s gaat hier anders dan in andere landen. Iedereen krijgt 2 namen maar deze namen hebben niets met familie te maken, alleen met namen die binnen een bepaalde stam voorkomen. Zo komen er dus minder vaak mensen met dezelfde naam voor.

De naamgeving voor tweelingen is in heel het land hetzelfde! Al voor de geboorte weet de moeder dat haar kinderen een van de volgende vier namen krijgt: Waiswa, Babirye, Kato of Nakato.
De namen worden namelijk aan de kinderen gegeven afhankelijk van de volgorde waarin ze geboren worden en het geslacht. In de eerstgeborene een meisje dan heet ze Babirye is de eerste een jongen dan heet hij Waiswa. Is de tweede een meisje dan heet ze Nakato en is het een jongen dan heet hij Kato.

Zo zie je dat sommige namen die wij voor een meisje gebruiken zoals Emma of Kato, hier gewoon jongensnamen zijn!

DE tweeling waar ik nu al een tijdje voor zorg heten Babirye en Kato. Jullie weten nu dus zelf wie er als eerste geboren is! ;) Ik heb al eerder wat over hun situatie verteld en deze is nu nog steeds ongeveer hetzelfde, behalve dan dat ze 6 maanden zijn geworden! HOERA

Dat betekend niet alleen dat het veel beter met ze gaat (toen ik ze voor het eerst zag waren ze echt vel over been), maar ook dat ze iets anders dan alleen melk kunnen drinken! Het is voor mij lastig om in te schatten hoeveel de kids op een dag drinken en hoeveel melkpoeder ik per week precies voor ze moet kopen.

Daarom had ik bedacht dat het wel een goed idee was om ze een weekendje in Jinja te laten logeren. Nadat we toestemming hadden gekregen van de vader en van de oma, gingen Melissa en ik afgelopen zaterdag ’s ochtends vroeg op pad naar hun dorpje. 2uur later waren we er en waren Babirye en Kato helemaal klaar om met ons mee te gaan.
Ze werden met een groot laken om ons heen geknoopt en daar gingen we dan op een brommer terug naar de taxibus. Het is niet alleen spannend om met kleine kinderen op een boda-boda te rijden, omdat de weg heel hobbelig en bobbelig is, maar het is nog spannender als het kinderen van een ander zijn.
Zowel Babirye en Kato vielen binnen 5 minuten in slaap en heel de taxi-rit naar huis, wat ruim een uur duurde, hebben ze zich keurig gedragen! We waren super blij, want hoe ziet het eruit als 2 witte Muzungu’s 2 kleine Afrikaanse baby’s meenemen die heel hard aan het krijsen zijn? Precies, niet goed.

Toen we aankwamen in Jinja was het etenstijd en hun flesjes waren binnen 5 minuten op. Zo snel dat ze er ook nog banaan bij hebben gekregen. ;)

Het is nu zo heet hier dat de tweeling het ook heet had en daarom hebben we ze in een teiltje met verfrissend water gewassen. Afgelopen weekend was het ruim 35 graden! Ondertussen was er ook versterking aangekomen, Sarah bleef logeren en vind het leuk om te helpen met de tweeling.

Ik heb de tweeling gewogen en ik ben super trots. Babirye weegt nu 6,9kg en Kato weegt 6,2kg! Binnenkort gaat hij zijn zus inhalen terwijl hij altijd zoveel lichter woog!
Ze beginnen nu eindelijk babyvet te krijgen, maar zouden met deze leeftijd eigenlijk 7,5kg moeten wegen. De kindjes zijn allebei heel vrolijk en vooral Babirye is dol op de aandacht die we haar gaven, heerlijk om haar gegiechel te horen!

’s Middags ben ik boodschappen gaan doen met Kato en heb hem net als alle Afrikaanse moeders hier op mijn rug gedragen. Dat wordt gewoon gedaan met een laken of een babydoek. Super leuk om zo met hem rond te lopen en binnen 5 minuten was hij weer diep in slaap.

’s Nachts hadden Melissa en ik allebei een van de kindjes bij ons in bed en ze hebben helemaal niet gehuild. We hadden verwacht dat ze nog wel wakker zouden worden, maar we hebben heerlijk uit kunnen slapen tot de eerste voeding ’s ochtends. Omdat ze zich zo netjes hadden gedragen mochten ze mee naar de kerk. ;)

De dag vloog voorbij met nog meer flesjes en een badje en voor we het wisten waren tante Sylivia en Erin al weer in de stad om ze op te komen halen en mee naar huis te nemen.

Babirye en Kato doen nu 1 dag over een blik poeder en dat kost hier omgerekend 5,5euro. Ik ben heel blij dat ik met jullie hulp voor de tweeling kan zorgen. Er is intussen genoeg geld bij elkaar verzameld voor 1 maand voeding, dus als er nog mensen zijn die wat kunnen missen dan hoor ik het graag!


Gisteren was er een hele speciale dag in het ziekenhuis. Een van de patiënten die ik had toegewezen gekregen was zwanger van een meerling. Toen ik haar onderzocht voelde ik het eerste kind in hoofdligging en de andere in stuitligging. Ze was al bijna klaar om te bevallen en ik mocht de kindjes op de wereld zetten! Omdat de dokter op de OK stond en dit mijn allereerste bevalling van een tweeling zou worden kreeg ik hulp van de hoofdvroedvrouw. Toen ze eenmaal zo ver was mocht ze gaan persen en werd het eerste kindje geboren. Een flinke meid van 3,2kg. Het tweede kindje lag er goed voor maar kwam met zijn voetjes en billetjes eerst, het was een hele mooie geboorte en dit was dan een jongetje van 2,9kg. Als je goed hebt opgelet weet je wat dit betekend! Ik heb gisteren mijn eigen Babirye en Kato op de wereld gezet!

De moeder en kindjes zijn in goede gezondheid en ik ben heel blij met dit cadeautje, dat ik ze op de wereld heb mogen zetten!

Veel liefs uit Uganda

  • 11 Februari 2015 - 16:11

    Tante Ria:

    lieve Elise,

    Het gaat supergoed met al die geboortes, geweldig om je zo enthousiast te horen!
    Wat spannend dat de tweeling mee mocht gaan logeren bij jullie, dat is natuurlijk een onwijs leuke aparte ervaring.
    Zoals je merkt komt alles langzamerhand weer goed en ga je lekker genieten van baby's op de wereld zetten, of het nu eenlingen of meerlingen zijn.

    heel vele groetjes vanuit Heesch,

    tante Ria

  • 11 Februari 2015 - 21:57

    Dominique Van Den Berg:

    Lieve Elise,wat maak je toch allemaal bijzondere dingen mee!! We vinden het erg leuk om je verhalen te lezen. Nog veel geluk daar!!

  • 11 Februari 2015 - 22:21

    Adriana :

    Hoi Eliese,

    super leuk om dit zo te lezen. super leuk verhaal en heel bijzonder!

  • 12 Februari 2015 - 14:23

    Sanne:

    Elise, wat een mooi verhaal! En wat fijn dat het logeerweekend zo goed is gegaan :) weet je, het staat je eigenlijk best goed, zo'n baby in een draagdoek ;) kijk uit naar je volgende verhaal!

  • 14 Februari 2015 - 11:43

    Helmi Verhagen:

    Wow Elise,
    Wat een leuk verhaal:) En het is ook leuk om wat foto's te doen. Je doet echt fantastisch werk! Hopelijk maak je nog veel meer mooie avonturen mee.
    Groetjes Helmi

  • 17 Februari 2015 - 13:44

    Tante Maya:

    Ha meissie,

    Soms balen soms euforie. Soms het bijltje erbij neer willen gooien dan weer voldoende motivatie om door te gaan. Het dagelijkse leven. Met de hardheid van het leven wordt je in en met je werk wel ' hard' geconfronteerd, Met onze westerse ogen, veiligheid -hygiëne voorschriften en meningen onvoorstelbaar maar helaas waar en zoals je zegt accepteren om niet gillend gek te worden. Moedig van je om niet zomaar aan te nemen maar zelf te testen hoeveel je tweeling eet tenslotte is het inderdaad veel geld wat er nodig is in de maand voor alleen maar voeding voor die twee. Dat je (jullie) dit gedaan hebben door ze op te halen en 'n aantal dagen zelf te verzorgen vindt ik geweldig. Elise in de bocht op de brommer met kind. Toch ietwat avontuurlijk ingesteld?
    Je verslagen lezen is een genot net of je er zelf bij bent, dank je wel hiervoor!
    Veel succes en vergeet niet te genieten van je belevenissen.
    Tante Maya & Ome toon

  • 18 Februari 2015 - 08:50

    Ermy Romijnders:

    Hola Nangobi ,

    Wat een geweldige ervaring om de bevalling van een tweeling te mogen doen. Super.
    En wat een scheetjes zijn die Kato en Babirye met van die mooie bruine oogjes.
    Leuk om te lezen over de cultuur van naamgeving.
    Vertel ons nog maar veel over je belevenissen daar, we lezen ze graag.
    Veel succes met alle nieuwe baby's

    Xxxxxxx Moekie

  • 18 Februari 2015 - 09:28

    Marcel Romijnders :

    Hoi Elise,
    Wat heerlijk om je enthousiasme tussen de regels door te lezen.
    Geniet ervan, doe je best en tot gauw, ik mis je

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Jinja

Elise

In het voorjaar van 2013 ben ik drie maanden naar Ethiopië gegaan om de vereiste bevallingen voor mijn opleiding te doen. Eind 2014 ben ik opnieuw naar Afrika gegaan als verloskundige. Ditmaal heb ik vijf maanden als vrijwilliger op de verlosafdeling gewerkt

Actief sinds 06 Jan. 2013
Verslag gelezen: 831
Totaal aantal bezoekers 35432

Voorgaande reizen:

18 November 2014 - 17 April 2015

Vrijwilligerswerk Oeganda

06 Maart 2013 - 30 Mei 2013

Buitenlandse stage Ethiopië

Landen bezocht: