eerste stageweek - Reisverslag uit Mekele, Ethiopië van Elise Romijnders - WaarBenJij.nu eerste stageweek - Reisverslag uit Mekele, Ethiopië van Elise Romijnders - WaarBenJij.nu

eerste stageweek

Door: Evelien en Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

17 Maart 2013 | Ethiopië, Mekele

Waar ben jij?
Hier weer een verslagje van onze week!
We waren gestopt bij de leraren die kwamen eten! We hadden pasta klaar gemaakt en die had heel goed gesmaakt! De elektriciteit had alleen niet al te veel zin om mee te werken, dus we hebben uiteindelijke bij kaarslicht gekookt!
Maandag waren de leraren nog hier en zijn we mee naar de universiteit geweest. We zijn voorgesteld aan de verantwoordelijke voor de afdeling van verloskunde, Haftom, en we hebben kort besproken hoe we onze stageweken in willen delen.
We zijn gestart in het Ayder Referral Hospital, dat kun je vergelijken met een universitair ziekenhuis, want alle ingewikkelde medische zaken worden daarnaar doorgestuurd. Na volgende week gaan we naar het Mekelle Hospital, daar zullen we meer bevallingen kunnen zien en begeleiden. In dit ziekenhuis lopen namelijk heel veel studenten rond en zijn er relatief weinig patiënten.
We gaan als het goed is ook nog naar een Health Centre waar we ook zwangerschapscontroles kunnen doen. De cultuur is hier heel hartelijk. Ze zijn heel vriendelijk naar ‘gasten’ zoals we vaak genoemd worden!
Vandaag is ook de vasten periode hier begonnen en mag men 2 maanden geen vlees en geen producten met melk en eieren.
Dinsdag hadden we onze eerste stagedag. We hebben ‘office uren’ van 8.00-17.30u en hebben ’s middags 2u pauze om te eten! Vaak zijn we al eerder weer terug op de afdeling, maar er is dus een soort siesta waar mensen vaak naar huis gaan om daar te eten. In dit ziekenhuis hebben ze best wel veel materialen en apparatuur. Ook voor alle vrouwen zijn de controles, medicatie en ziekenhuisopname gratis als ze zwangers zijn.
De eerste dag hebben we veel kunnen leren over de gang van zaken in het ziekenhuis. De vroedvrouwen en dokters zijn allemaal vriendelijk en zijn ook bereid om uitleg te geven als je jezelf bewezen hebt.
Theoretische kennis is hier namelijk heel erg belangrijk en soms worden ons ook vragen over de theorie gesteld bij een bepaalde casus. Gelukkig is onze kennis goed ;) en hebben we op alle vragen kunnen antwoorden :P
Ook de ‘levensvatbaarheidsgrens’ wordt hier anders gezien. Alle kinderen die onder de 28 weken en onder de 1000 gram geboren worden geteld als een miskraam. Veel kinderen die in Nederland en België opgenomen zouden worden op de couveuseafdeling zouden hier dus niet behandeld worden.
We hebben tijdens de eerste dag al veel studenten leren kennen en hebben ook meer van de taal geleerd.
Woensdag mochten we mee naar de operatiezaal voor een keizersnede! We hadden niet verwacht dat we deze kans zouden krijgen dus we waren heel blij met deze kans. We hadden goed zicht en konden ook het hechten van de weefsels goed zien. We gaan hier namelijk zelf ook hechten dus elke leermoment kunnen we goed gebruiken.
Op donderdag kwam de verpleegkunde studenten aan op het vliegveld in Mekelle! Sharon en Satcha hadden veel pech gehad, want er waren technische problemen met het vliegtuig. Ze zijn na een ruime 34u vertraging eindelijk aangekomen. Evelien en ik zijn ze samen met Haftom op gaan halen van het vliegveld.
Het was een speciale dag en we hadden op stage al een hele koffieceremonie gehad. (De foto’s zullen bij onze volgende blog volgen) ’s avonds waren we eerst nog naar Haftom zijn huis gegaan om injerra te eten. Je bord wordt echt wel 4x opnieuw volgeschept en je moet echt 10 keer zeggen dat je genoeg hebt gehad! Gelukkig was hel allemaal lekker ;)
Daarna gingen we dus naar het vliegveld. Kei fijn dat de meiden er nu zijn en we ze Mekelle kunnen laten zien!
Vrijdag was al weer de laatste dag van onze stageweek, de tijd gaat hier heel snel! De verpleegkunde meiden waren vandaag naar het ziekenhuis gekomen en we hebben ze laten zien waar wij de dag doorbrengen. Die avond zijn we met z’n allen uitgenodigd om te gaan eten samen met Haftom. We hebben ons ook gewaagd aan een Ethiopisch biertje :D
Gisteren hebben we onze was gedaan. We zijn heel inventief geweest met de badjes die we hadden gekocht en hebben nu weer lekkere schonen kleren! ’s Avonds hebben we lekkere rijst gegeten die we zelf hebben gekookt.
Vandaag hebben we heel de dag aan school gewerkt en morgen beginnen we aan de tweede week stage.

• 17 Maart 2013 - 17:15

Josephine:

Klinkt leuk en spannend allemaal! Je hebt het veel over het eten, ik ben heel erg benieuwd hoe het allemaal smaakt, misschien toch maar eens een Ethiopisch restaurant opzoeken, er zit er vast ook wel eentje in Amsterdam. Nu op naar de bevalling en houd ons op de hoogte!
    Veel plezier daar meiden! xx

• 18 Maart 2013 - 10:10

Ermy Romijnders:

Dag dametjes,

Super leuk zoals jullie ons op de hoogte houden, het is elke keer weer een feestje om een verhaal te lezen. Het is bijna alsof we erbij zijn. Nu merken jullie ook dat al dat harde studeren niet voor de flauwekul was, je hebt er veel profijt van dat je op alle vragen antwoorden weet en zodoende kan je ook veel oppikken vanuit de praktijk. Daar gaat het in feite in hoofdzaak om, nietwaar. Met alle andere zaken is het alleen maar fijn dat jullie je draai al zo goed gevonden hebt. Het is nu al een onvergetelijke ervaring. En ja, de tijd vliegt voorbij. Ik zie al weer uit naar de volgende verhaal en vooral naar de foto's.

gr van die Moekie -xxxxxxxxxxxxx-

• 18 Maart 2013 - 23:01

Sanne:

Wat leuk om jullie verhalen elke keer te lezen! Zo te horen is het allemaal goed geregeld en hebben jullie het er ook erg naar de zin :) Vertel! hoe smaakt ethiopisch bier?? Meiden, nog heel veel plezier en succes en kom maar op met al die baby's. Ik kan niet wachten op jullie volgende verhaal en vooral de foto's!!
    Liefs, Sanne

• 21 Maart 2013 - 09:07

Francine:

Een goed gevulde eerste stageweek,zo te lezen! Ik ben al benieuwd naar julie volgende verslag! Hier in Merksplas is het weer opnieuw hartje winter...hoewel vandaag de lente begint!!! Die is ver te zoeken bij ons! Groetjes Francine

• 23 Maart 2013 - 19:23

Anja Van Gils:

Hey avonturiers,

Blij te kunnen lezen dat het ginds goed gaat,en de voorzienigen vallen precies ook goed mee,helemaal niet zo primitief als ik dacht.amuseer jullie daar hé.

ps: Evelien Joppe is weer een ervaring rijker,hij is vandaag voor het eerst in het ballenbad (breebos) gaan spelen ongeveer 3 uur en hij brulde alles bijeen als hij eruit moest,hij is een paar keer omver gelopen door "grote" kindjes maar hij was niet tegen te houden meneer deed vrolijk mee hij voelde zich ook groot denk,hij hielp de andere kleine (hmm hmm) kindjes mee in het grote ballenbad om dan heel flink te aploudiseren als ze erin geraakte.heel grappig om te zien , hij leert enorm veel bij op korte tijd.