schoolopdrachten en inpakken - Reisverslag uit Mekele, Ethiopië van Elise Romijnders - WaarBenJij.nu schoolopdrachten en inpakken - Reisverslag uit Mekele, Ethiopië van Elise Romijnders - WaarBenJij.nu

schoolopdrachten en inpakken

Door: Evelien en Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

23 April 2013 | Ethiopië, Mekele

We zijn ondertussen op vakantie in Bahar Dar! Het is hier prachtig, maar we zullen eerste een beschrijving over deze week geven.
Nu we de weg in Mekelle en in de ziekenhuizen en we de collega’s op stage al beter kennen, voelden we ons klaar om los van elkaar diensten te draaien. Het was heel erg vermoeiend om naast stage nog zoveel opdrachten voor school te moeten maken en de afwezige elektriciteit en internet hebben ook weer voor veel stress gezorgd!
We hebben afgelopen maandag ook een stage begeleidingsgesprek met Haftom gehad. Hij was erg tevreden over de stage en het plan is om na de vakantie nog 2 weken op de verloskamers in het Mekelle Hospital te blijven en daarna naar een healthcare centre te gaan wat heel dicht bij ons huis is. Daar zijn verschillende afdelingen waar we stage kunnen lopen. Enkele daarvan zijn familyplanning, zwangerschapscontroles en vaccinaties voor kinderen.
Het wordt steeds moeilijker om jullie op de hoogte te houden van onze ervaringen hier, want we zijn al aan zoveel dingen gewend!
Verder wil ik jullie nog laten weten dat we het heel gezellig hebben in huis met de verpleegkunde studenten. Het is echt fijn om lekker in het Belgische (Ja heel soms hebben we toch nog wel last van spraakverwarringen) te kunnen babbelen en lekker gek doen.
Zo vinden we het helemaal niet gek om midden in de nacht nog de was te doen en te swingen terwijl we de woonkamer eens écht schoon maken.
Nou op zaterdag om 13u zou er een driver komen om ons op te halen en naar het vliegveld te brengen. Uiteindelijk werden we na wat telefoontjes en smsjes rond kwart voor 2 door een driver opgehaald. De auto die ons naar het vliegtuig zou brengen was een kleien Chevrolet coupé. Nu was het zo dat Larsen nogal wat spullen voor ons uit BE/NL mee naar Ethiopie zou nemen dus dat we voor 1 week vakantie toch ook allemaal een koffer mee namen. PROBLEM (tsegem)
Na veel passen en meten (vrouwelijk inzicht hielp deze arme driver toch wel bij het inladen van de koffers) kregen we 3 koffers achterin en de vierde met Evelien en Sharon op de achterbank. Satcha en ik zaten dubbelgevouwen op de passagiersstoel. Zo bereikten we na ongeveer 20 min. de luchthaven.
De vluchten van Mekelle naar Addis en van Addis naar Bahar Dar verliepen vlot. In Addis zag Evelien haar lieve boyfriend na 6 weken weer terug. Het was leuk om te zien dat ze zó blij waren om elkaar weer te kunnen zien. Dat Larsen hiervoor 12u extra had moeten wachten in Addis Abeba (de ochtend vlucht had hij niet meer kunnen halen) was hij uiteraard na dit weerzien onmiddellijk vergeten.
Toen we aankwamen in Bahar Dar was er weer iets typisch Ethiopisch. We hadden gereserveerd voor Abayminch lodge, maar omdat deze volzet was op onze aankomst dag hadden we voor de eerste nacht in het Summerland hotel geboekt. De man die ons opwachtte op de luchthaven vertelde ons echter dat het hotel volzet was. Wij natuurlijk bellen! Het was allemaal geen probleem, ze zouden ons zó terug bellen. Even later werden we inderdaad terug gebeld. Maar niet door het Summerland hotel maar door Abayminch lodge. Ze hadden opeens wel plaats en zouden ons direct op komen halen van het vliegveld. Na 10 min. wachten ontvingen we weer telefoon; Are you still there? We are around! (OMG we kunnen die nu echt niet meer aanhoren!)
We vonden het allemaal heel erg spannend toen Larsen de meegebrachte spullen van het thuisfront aan ons overhandigde. Voor ieder van ons zal een tas met spulletjes van onze familie bij (ja ja echt SUPER lief dat hij dit allemaal voor ons mee wilde sjouwen).
De huisje dat we delen ziet er gelukkige heel mooi uit! We kunnen ook voor het eerst in 6 weken genieten van een warme douche! Ook de omgeving is prachtig! De tuinen zijn erg groen en ook met veel bloemen.
Op zondag hebben we helaas niets kunnen doen, omdat we nog HEEL de dag opdrachten voor school moesten maken. Gelukkig konden we op maandag de stad gaan bekijken! We hebben langs lake tana gewandeld en gaan morgen een boottocht maken en verschillende kerken bezoeken. Voor woensdag hebben we een excursie naar de watervallen gepland en we gaan vooral ook eens genieten.
De tijd is hier al zo snel gegaan! We zitten al op de helft van ons verblijf. Het is tot nu toe stage-nieuwe indrukken opdoen-schoolopdrachten-eten-schoolopdrachten-slapen geweest en het is echt nodig dat we even tot rust kunnen komen.
Hier in de lodge hebben we op sommige momenten van de dag redelijk internet dus we zullen in de komende dagen de beloofde foto’s plaatsen!
Het is echt leuk om de reacties uit NL/BE te lezen daar kijken we echt naar uit dus laat vooral iets van je horen!

Wist je dat
-Wanneer Sharon en Satcha tegelijkertijd aan het skypen zijn. De vriend van Satcha antwoord op de vraag die Sharon stelt aan haar vriend
-Ethiopiërs op vrijdagavond niet met ons mee op stap willen omdat ze TOO TIRED zijn.
-We niet alleen huisdieren hebben in Mekelle maar ook in Bahar dar, en dat Sharon die ook nog eens eten geeft omdat ze anders sterven van de honger
-Het 2,5 uur duurt om Elise haar krullende lokken te stijlen!
-We voor het eerst sinds 6 weken weer kunnen douchen met warm water
-Elke keer als ik mee ga naar de OK voor een keizersnede Evelien een bevalling kan doen!
-De vroedvrouw zo onder de indruk was van Eveliens hechttechniek dat ze alle studenten erbij riep om te komen zien.
-Mijn telefoonlijst al meer dan 40 Ethiopische nummers rijker is en de eigenaars ook met grote regelmaat contact op nemen met de farenji’s (blanken).
-Wanneer je aan een Bajaj vraagt waar hij is of wanneer hij je kan komen ophalen deze altijd zegt; I’m around!
-Ik na 5 weken blurry vision eindelijk weer scherp kan zien met mijn nieuwe lens!
-We eindelijk eens ergens met Visa kunnen betalen maar deze ´BROKEN´ is
-Satcha en Elise gemiddeld per dag 10 nieuwe muggenbeten hebben en Sharon en Evelien niet
-Ze blijkbaar ook in de microfoon bidden in Bahar Dar, en dat het in het Amharyna hetzelfde klinkt als het Tigrinya.
-Met de extra versterking van Larsen nu eindelijk kunnen rikken volgens de Belgische regels
-Dat men 70 % ontsmettingsalcohol niet enkel gebruikt wordt om te ontsmetten maar ook om een vuurtje aan te steken
-Wanneer je hier een fruitsalade besteld krijg je enkel een hele banaan met schil zonder uiteindes en 4 partjes appelsien
-We een advocado boom hier voor de deur hebben en Sharon wel 6 advocado´s per dag eet en dit niet naar fruit smaakt maar naar noten

• 24 April 2013 - 11:10

Josephine:

Whahaha die avocado's supertof lijkt mij ook wel wat! Wat fijn dat jullie eindelijk eens kunnen uitrusten! Het klinkt allemaal wel zwaar die stage en dan ook problemen met elektriciteit etc... maar verder hebben jullie het wel naar jullie zin toch? Hoeveel babies nog? :P Dan kan ik als jullie terug zijn van vakantie weer gaan duimen.
    Ik ben benieuwd naar de foto's van Lake Tana!
    Nog veel plezier, geniet ervan!
    xxxxx

• 24 April 2013 - 21:12

Nonkel Luk:

Hey daar,
    elke week benieuwd wat jullie gaan schrijven en elke week is het voor ons weer een super ervaring om da alleen al maar te lezen!Wat een superervaring moet dat wel voor jullie zijn! Amai!Gullie zijt keigoe bezig en geniet nu maar goed van dit weekje en laad de batterijtjes maar goed op! het werk voor school is er waarschijnlijk wel te veel aan maar de laatste loodjes wegen altijd het zwaarts zeker?denk maar aan de toekomst na school en wat jullie nu aan het doen zijn daar ga je nog heel je leven fier op zijn!! we gaan nog proberen om een foto ginder te krijgen van ons liene haar communieoutfit. We zullen er nog een portie moed bijsteken voor den tweede helft van jullie verblijf !!SUPER VEEL GROETEN EN TOT DE VOLGENDE
    luk ilse liene maris

• 25 April 2013 - 15:21

Tante Ria:

jullie maken het wel mee in het mooie Ethiopie.
    Zoals we allemaal kunnen lezen is dit een geweldige ervaring voor jullie, waar jullie veel van door kunnen geven als jullie weer heelhuids terug komen naar Nederland/Belgie.

geniet met z'n allen nog iedere minuut van deze ervaring, tot het volgende verslag.

groetjes, fam.R.Romijnders

• 26 April 2013 - 13:28

Rene-paula Lauryssen:

Hey Evelien-Elise-Larsen
    We hebben weer heel wat kunnen vernemen via jullie blog,het voornaamste is nu wel dat ge wat aan mankracht bij gewonnen hebt met Larsen!!,deze week verlof zal zeker welkom zijn na de toch wel de spannende voorbije weken , met regelmatig nieuwe uitdagingen alsook veel nieuwe ontdekkingen.
    Dat Larsen met het weerzien voor st- niklaas gespeeld heeft zal zeker in goede aarde gevallen zijn met al die lekkere dingen,na 6 weken van ontbering van het belgisch lekkers, alsook van het warm water om te douchen,hier is zoiets allemaal normaal!!!
    De voorbije dagen is het hier ook goed weer geweest, den opkuis rond het huis is ook weer in orde,in de moestuin en serre is ook alles in volle groei,zelfs in mijn prive moederhuis liggen al heel wat jonge piepers in de nestjes ,maar zwartjes zijn daar niet bij.
    De boenwasgeur hangt ook weeral in ons huisje rond te zweven,zo zit ik ook weer met een tevreden moemoe in huis!! daar is ze toch wel langer mee bezig geweest als Elise met haar lokken,wij denken dat ze vlinders in haar..........heeft.
    Zo , wij wensen jullie nog een heel leuke vakantiedagen toe ,geniet van elkaar want een week is vlug voorbij! als de stagedagen daar weer terug zijn kan je weer met veel goeie moed naar de eindstreep toe kijken ,dat zal er op het laatst nog vlugger zijn als je denkt,en weet, als je terug thuis bent ,je trots mag terug kijken naar wat geweest is;de stage waar je zo van droomde!!!!

• 27 April 2013 - 11:51

Elise:

hahaha wat een leuke reactie Rene en Paula, ik hoor wel dat de roddels door BE zelfs nog sneller gaan dan door NL! Gaan jullie nu misschien toch nog komen?! ;)

• 27 April 2013 - 11:58

Sanne:

Wat leuk om al jullie verhalen en avonturen te lezen! Volgens mij is het daar nooit saai, jullie vermaken je wel. En wat leuk om je eindelijk weer eens te spreken op skype! Jullie zitten alweer in het vliegtuig terug naar Mekelle, dus nog heeel veeel succes die laatste paar weken en veel baby's toegewenst!
    dikke kus, Sanne

• 29 April 2013 - 10:40

Rombouts Ingrid:

wat mooi om jullie avontuur en verhalen te lezen,het zal een leerzame ervaring zijn.
    volgens mijn hebben jullie al veel beleeft.nog maar eens te zien hoe rijk we hier in belgie zijn met alle middelen,en ziekenhuizen.ik wens jullie nog heel veel succes die laatste weken.en evelien wat zal jullie mama en papa weer blij zijn binnen een paar weken je terug te zien,groetjes ingrid en dirk

• 29 April 2013 - 18:28

Lore Adriaensen :

Hej meisjes!!

Tis daar blijkbaar wel heel goed, wel zwaar! Maar zoals nonkel luk al zij, alle laatste loodjes wegen het zwaarst!
    En ik zal ook heel blij zijn als je terug bent Evelien, iedereen wel denk!
    Maar tzal wel een super leuke week geweest zijn hé me de Larsen!

Op het communifeest van ons Liene zien we hem nog is, kan hij zijn ervaringen vertellen van toen hij bij jullie was :).

Ik heb net examens gehad en ben er van alles door!
    Marjorie kan al recht staan in haren box en dan zit ze te dansen en wil niet meer gaan zitten hahaha..
    Misschien kan ze wel kruipen tegen da jij terug bent Evelien :).

Ons ma kijkt er al naar uit om u mee te komen halen amai.

Maak er nog het beste van en tot eind mei!!!!!!

Lieve groetjes, Lore Jeroen Tante Kristel Nonkel Chris Daan Dorien Tom en dikke kusjes van ons Marjorieke :)

Doeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeei xxx

• 02 Mei 2013 - 16:04

Evelien:

Hey iedereen,

Het doet echt deugd om al jullie reacties te horen! ik hoop dat jullie allemaal kunnen genieten van ons Liene haar communiefeest maar ik vind het echt heel spijtig dat ik er niet bij kan zijn! Kunnen jullie mss eens een fototje doorsturen van ons Majorie! Ze zal al zo gegroeid zijn! Ik ben echt benieuwd als ik thuis kom want ze allemaal al kan! Doe iedereen daar de groetjes van mij en tot over 28 dagen! Kan niet meer wachten! X

• 05 Mei 2013 - 21:53

Tante Kristel:

Hey Evelien wij gaan donderdag voor recente foto's zorgen en ze dan ook aan jou versturen.
    Goed he dan kan je er naar uit kijken (ons poppeke) zegt nonkel Chris tegen haar, doet het supergoed....zitten en rechtstaan gaat heel goed ,alleen rechtkomen nog niet . Onder en boven al twee tandjes , nog even geduld en dan kan je haar ook weer zien opgroeien .
    Doet dat nog goed daar en dikke knuffels van ons allen !!!

Tante Kristel