2 things about Mekelle - Reisverslag uit Mekele, Ethiopië van Elise Romijnders - WaarBenJij.nu 2 things about Mekelle - Reisverslag uit Mekele, Ethiopië van Elise Romijnders - WaarBenJij.nu

2 things about Mekelle

Door: Elise Romijnders

Blijf op de hoogte en volg Elise

13 April 2013 | Ethiopië, Mekele

There are 2 things I hate about Mekelle; first the stupid flies, second that I have to leave again.
Deze week is weer snel voorbij gegaan! We worden al echte afrikaantjes, lees inventief: Invlechten bij kaarslicht CHECK. Lege choco-pot wordt nieuw zoutvat, water opwarmen door de warmte van de zon, water hergebruiken.
We hebben heel de week nachtdiensten gedaan dus ons dag-ritme is nu echt verschrikkelijk omgegooid. Het slapen is een probleem, want meer dan 4u per dag is het vaak niet.
Deze week hebben we veel vrouwen in arbeid en bevallingen kunnen begeleiden. 1 was erg speciaal. Het was 6u ’s ochtends en er werd een vrouw opgenomen. Tijdens het opname gesprek zei ze dat ze persdrang had, vervolgens kijk ik tussen haar benen en is het hoofd al te zien! Er stond een studente met steriele handschoenen maar deed ze niet aan! Als Evelien niet snel had gehandeld was het kind op de grond gevallen.
Ik heb zelfs een bevalling gedaan van een 9e zwangerschap!!! (die bevalling duurt nog geen 5 min.!) Natuurlijk hadden we hierna zoveel adrenaline dat slapen er voor de komende paar uur er niet in zat!
We moeten nu samen nog 39 bevallingen zelf doen (de vorige telling was niet helemaal juist) en komen al dichterbij onzen stagedoelen.
Ooh nog een mooi verhaal een van onze nieuwe vrienden had ons uitgenodigd om samen met wat anderen in een restaurant te gaan eten. Uiteindelijk komt ie 1,5u na de afgesproken tijd opdagen en heeft al gegeten! So what for punctuality!
Wist je dat:
-Ik de persoonlijke kapster ben van Satcha, Sharon en Evelien (wassen, borstelen, vlechten) en dat er heel veel positieve reacties op komen (zelf van patiënten!)
-We een vroedvrouw op de dienst hebben ontmoet die Ethiopia heet!
-Ethiopia mijn haar op de Ethiopische wijze heeft ingevlochten(op stage!)
-We door de vroedvrouwen elke dag uitgehoord worden over ons privé leven en ze ALLES willen weten.
-We hebben kaas en vis gevonden hebben.
-We heel snel door onze voorraad van glazen en borden heen gaan.
-Ik het aan heb gedurfd om een ijsje te eten (zonder water) en er niet ziek van ben geworden!
-We hier ook sprits koeken gevonden hebben die héél lekker zijn
-We 4x naar het kantoor van Ethiopian airlines moesten voordat we onze tickets voor de vakantie konden kopen.
-Als een Ethiopische hotel zegt dat ze terug bellen DOEN ZE DAT DUS NIET
-We op stage bezoek kregen van een student vroedman en die vervolgens van ons een bevalling heeft afgepakt! (die heeft afgedaan!)
-We allemaal van lezen houden en gelukkig van dezelfde soort boeken. We hebben een speciaal doorgeschuif systeem en hebben dus 4x zoveel keuze!
-Ik nu een volledig opnamegesprek in het Tirginya kan! :D

• 13 April 2013 - 19:36

Josephine:

He meiden
    weer een superleuk verslagje, en vooral dat laatste, dat jullie Tigrinya al zo goed is, wow, dat had ik niet verwacht! Echt weer iets voor jou om iedereeens haar te doen, als je terug bent mag je weer met de mijne aan de haal :P Veel plezier alvast op vakantie, (maar dat duurt nog een weekje toch?) en morgen om 2uur is goed maar alleen als je er fut voor hebt want met al die nachtdiensten heb je het wel zwaar! En dan ook nog uitgaan natuurlijk :P Veel succes komende nachtdienst en zorg dat je die babies opvangt he ;)
    xx