the end of fasting - Reisverslag uit Mekele, Ethiopië van Elise Romijnders - WaarBenJij.nu the end of fasting - Reisverslag uit Mekele, Ethiopië van Elise Romijnders - WaarBenJij.nu

the end of fasting

Door: Eva, Shari; Sathco en Elsa

Blijf op de hoogte en volg Elise

06 Mei 2013 | Ethiopië, Mekele

Waar ben je 5-5
Senbet
Op zondag maakte we weer het een en ander mee. Er was een ONGELOFELIJKE onweersbui. Een paar uur is het flink te gaan in Mekelle en dat betekend uiteraard problemen met de elektriciteit. Ik was erg fanatiek na de vakantie vandaag al begonnen met een shift op de labour ward en had een vrouw waarbij het kind niet geboren wilde worden. Het werd een keizersnede en WORST TIMING EVER de generator begaf het! Ik deed een schietgebedje dat ze haar nog niet hadden open gesneden, want stel je het eens voor: Een vrouw, verdoofd met een ruggenprik, op een brancard in de ‘ambulance’ (als die al around is) met bloedverlies in de stromende regen waar je geen hand voor ogen kan zien, over een hobbelige weg naar het Ayder ziekenhuis… Gelukkig werden de gebeden verhoord en bleken ze nog niet gestart te zijn met snijden!
Senuy
Vandaag konden we weer een paar bevallingen doen met onze favoriete vroedvrouwen en hebben we ook een instrumentele bevalling gezien met een forceps. Het kind werd daarmee vlot geboren en deed het gelukkig goed! ’s Avonds was het weer lekker regenachtig dus het werd Grey’s anatomy bij kaarslicht.
Selus
Voor de Hollanders onder ons; Vandaag is het KONINGINNEDAG. Het is echt jammer dat ze in Ethiopië geen Nederlandse zenders kunnen ontvangen, maar ik heb toch nog wel een klein stukje mee kunnen krijgen van de officiële plechtigheden op CNN. Ook vandaag hebben we allebei een aantal bevallingen kunnen doen, maar vanaf 18u werden ALLE vrouwen doorgestuurd naar het Ayder, omdat de nood-generator nog steeds broken was en ze niet het risico wilden lopen dat een vrouw een keizersnede nodig zou hebben en ze tijdens een operatie zonder stroom zouden komen te zitten. Heel verantwoordelijk om zover vooruit te kijken, maar je kan ook van een mug een olifant maken. Ja ja ons standaard antwoord is al: Ethiopische logica…
We vonden het erg jammer dat we ook de ongecompliceerde spontane vaginale bevallingen niet konden doen…
Rebu<
Vandaag was, labours day en dit was een nationale vrije dag in Ethiopie. Het ziekenhuis was vrijwel uitgestorven. We waren er al van op de hoogte dat er maar weinig man verpleging zou zijn, maar vandaag werden ALLE vrouwen (ook overdag dus) doorgestuurd en werd er niemand opgenomen. Het was erg frustrerend om alle vrouwen te zien komen en GAAN.
Aan het einde van de ochtend konden we het niet meer aanzien en zijn we zelf ook vertrokken naar het Ayder. Vandaag bleek maar weer hoe het Ayder onder de mensen bekend staat. De 4 vrouwen die naar hier doorgestuurd werden zijn hier nooit aangekomen, omdat ze hier niet willen bevallen. Ze zijn dus of naar huis of naar een health care centre vertrokken.
Hamus
Lang verwacht en eindelijk aangekomen; Het postpakket van de zus van Sharon. Het was super leuk om te zien hoe ze al het lekkers uitpakte en we hebben gelijk gecheckt of een aantal dingen nog eetbaar waren.
’s Middags hebben we ons zelf getrakteerd op een ijsje in het Axum en dan was lekker genieten.
‹Arbi
Vandaag moest ook ik eraan geloven en ben flink ziek geweest. ORS is écht niet te drinken. Pasen valt hier later en vandaag was het goede vrijdag. Na een volledige dag van vasten waren we ’s avonds uitgenodigd om bij een van onze vrienden te gaan eten en er was een heus feestmaal bereidt. Het eten was heerlijk! We waren heel blij nog eens boontjes en spinazie te eten.
Qedam
Omdat het morgen Pasen is en de fasting periode dan officieel afgelopen is was vandaag een grote markt bij ons aan het einde van de straat. Er werden schapen, geiten, koeien en kippen verkocht en waar voorheen een voetbalveld was, vond men nu een heuse beestenboel.
Aan het einde van de dag hebben we nog even onze familie en vrienden kunnen spreken via skype. ’s Avonds waren we zo moe dat onze filmavond nog geen 30 minuten geduurd heeft!
Senbet
Vandaag is het Pasen en is werkelijk ELKE inwoner van Mekelle in de stad te vinden op zijn paasbest! De kleding ziet er prachtig uit en er klinkt veel muziek en gezang. De manier van dansen is grappig om te zien, maar het lukt echt niet om mee te dansen :P
Veel groetjes uit Mekelle van
Shari, Atchi, Eva en Elsa

Wist je dat:
-We nog steeds in shock verkeren omdat het gisteren zondag was en we een volledige dag elektriciteit hebben gehad!!!
-We nu niet alleen problemen hebben met de elektriciteit en het internet, maar ook met het water. It’s FINISHED.
-Satcha en ik echt vervloekt zijn als we willen zonnebaden: We worden óf door wolken óf door dikke regendruppels verjaagd!
-We lekker genieten van de spulletjes uit het overlevingspakket uit Belgie :D
-Sharon het sprookje van Hans en Grietje na wilde spelen met een spoor van suikerklontjes
-Ze in Ethiopie ook Twilight kennen, en dat we op bij de ‘videotheek’ om de hoek breaking dawn hebben kunnen huren!
-We nog nooit ZO hebben kunnen genieten van een boterham met kaas.
-Sharon onze tweede mama is.
-Onze huiskat en degene die hem voert (SHARI) vervloekt wordt omdat deze ons al 3 dagen uit onze slaap houdt met een verschrikkelijk gejankt (hij heeft ons duidelijk gemist). We hebben m hierna officieel tot vlooienbaal omgedoopt.
-Ik de laatste ben die gestart is aan vijftig tinten en de eerste ben die ze uit heeft!
-We met Ethiopische Pasen wel paaseitjes kunnen eten
-Een Bajaj ook dient om schapen mee te vervoeren
-Sharon haar vertaling van Evelien haar zin: ‘Die mevrouw gaat nog niet snel bevallen want ze heeft nog maar 1 vinger’ is ????? Wat is het verband tussen het aantal vingers aan je hand en het tijdstip van geboorte? Voor de niet verloskundige onder ons: Deze mevrouw had dus 1 a 2 cm ontsluiting :P
-We van alle ellende met het internet hebben gesloten om volgend weekend in het Axum hotel te logeren zodat we nu WEL de huidige internetcode krijgen.
-we niet kunnen wachten om onze familie en vrienden weer een dikke knuffel te geven!!!